Ericssons Astronomi Förening

Vi har 24 besökare och inga medlemmar online

Rymdfrimärken och fakta

NÅGRA LÄNKAR

PoGOLite Ett mätinstrument Första kvinnan i rymden Första kvinnan i rymden, frimärken
1961: Yuri Gagarin 10-Kopek Stamp Om Gagarin Halleys comet stamps
Brittiska frimärken sammanställda av Ian Ridpath Ryska rymdfrimärken Space and astronomy stamps

FRÅN POSTENS WEBBUTIK

Postens webbutik, klicka på samlarprodukter, leta runt efter Fuglesang m.m.

Motivblad Resa i rymden

Motivbladet visar uppskjutningen av Discovery 2006.

Motivbladet som visar starten 2006 för rymdfärjan Discovery har utformats av Eva Wilsson. Rymduppdrag STS-116 var mycket komplicerat. De sju astronauterna från rymdfärjan, däribland Crister Fuglesang, tre astronauter från internationella rymdstationen ISS och NASAs markkontroll kopplade tillsammans in ett nytt el- och kylsystem i ISS. Sverige är ett av de femton länder som medverkar till driften av ISS

Motivblad Europa 2009 - Astronomi

Einar Åkerlind har formgivit motivbladet.

Mer än sextusen ljusår bort finns Krabbnebulosan, ett enormt moln av gas och stoft som en gång var en stjärna som exploderat. Med hjälp av nya instrument kan man fånga upp och analysera den svaga strålning nebulosan fortfarande skickar ut. Einar Åkerlind har formgivit motivbladet där Krabbnebulosan är illustration.

Maximikort Resa i rymden

Fem kort med bilder från rymdäventyret Discovery.

Motiven är det officiella porträttet av astronauten Christer Fuglesang, hela besättningen på väg till uppskjutningsrampen (Fuglesang är fyra från höger), uppskjutningen av rymdfärjan Discovery och två motiv från Fuglesangs rymdpromenader. Maximikorten har utformats av Eva Wilsson, som också är formgivaren bakom frimärkena. Hon har också tecknat stämpeln som visar Discovery från det officiella NASA-emblemet för rymduppdraget STS-116.

Förstadagsbrev Resa i rymden

Illustrationen är från NASA.

Illustrationen är från NASA och visar det officiella emblemet för STS-128, Christer Fuglesangs flygning hösten 2009. Eva Wilsson har formgivit stämpeln, rymdfärjan Discovery även den från det officiella emblemet för flygningen 2009. Rymduppdrag STS-116 var mycket komplicerat. De sju astronauterna från rymdfärjan, däribland Crister Fuglesang, tre astronauter från internationella rymdstationen ISS och NASAs markkontroll kopplade tillsammans in ett nytt el- och kylsystem i ISS. Sverige är ett av de femton länder som medverkar till driften av ISS.

Förstadagsbrev Europa 2009 - Astronomi

Einar Åkerlind har utformat illustrationen på förstadagsbrevet.

Mer än sextusen ljusår bort finns Krabbnebulosan, ett enormt moln av gas och stoft som en gång var en stjärna som exploderat. Med hjälp av nya instrument kan man fånga upp och analysera den svaga strålning nebulosan fortfarande skickar ut. Einar Åkerlind har utformat illustrationen på förstadagsbrevet (detalj från en polarimeter), motivet I FDC-stämpeln (stjärnhimlen).

Europa 2009 - Astronomi

Mer än sextusen ljusår bort finns Krabbnebulosan, ett enormt moln av gas och stoft som en gång var en stjärna som exploderat. Med hjälp av nya instrument kan man fånga upp och analysera den svaga strålning nebulosan fortfarande skickar ut. Frimärkena har formgivits av Einar Åkerlind som också utformat illustrationen på förstadagsbrevet (detalj från en polarimeter), motivet I FDC-stämpeln (stjärnhimlen) och samlarbladet där Krabbnebulosan är illustration.

Souvenirark Resa i rymden

Souvenirarket och frimärket har formgivits av Eva Wilsson. Frimärket har graverats av Martin Mörck och är ett av de fem motiven i utgåvan Resa i rymden. Bilden på arket visar en del av rymdfärjan Discovery. Foto: NASA.

Resa i rymden

Frimärkena för inrikes hälsningar visar några scener från Christer Fuglesangs rymdresa i december 2006 då han blev förste svensken i rymden. Under det närmare två veckor långa uppdraget till rymdstationen ISS genomförde Fuglesang tre rymdpromenader. Rymduppdrag STS-116 var mycket komplicerat. De sju astronauterna från rymdfärjan, däribland Crister Fuglesang, tre astronauter från internationella rymdstationen ISS och NASAs markkontroll kopplade tillsammans in ett nytt el- och kylsystem i ISS. Sverige är ett av de femton länder som medverkar till driften av ISS.

Sök på hemsidan